نکات کنکوری اختلاف نظرهای زناشویی

روزهای اول زندگی مشترک، انرژی زیادی دارند. حس عشقی که تازه جوانه زده، و هنوز داغِ داغ است و باید مواظب باشیم که دستمان را نسوزاند. بله! همین عشق خوشگل ممکن است سوهان روحمان شود و انقدر آزارمان دهد که خدای نخواسته عطایش را به لقایش ببخشیم.
یکی از راه‌هایی که باعث می‌شود که زندگی‌مان مالامال نشاط ‌باشد این است که سعی کنیم قوانین مناسبی برای زندگی‌مان تعیین کنیم. قوانینی که تا آخر کاربردی باشند و بعد از چند ماه حس نکنیم، مفید نیستند.
مسئله چیست؟
مسئله‌ای که الان می‌خواهیم به آن بپردازیم درباره قوانین صحبت در مواردی است که اختلاف نظر وجود دارد و اگر مدیریت نشود ممکن است تبدیل به بحث و ‌جدالی خونین شود. حتی برای شما دوست عزیز!
البته این شوخی بود اما در کتاب رازهایی درباره مردان نوشته باربارا دی انجلیس خواندم که‌ نوشته بود، احتمالا اولین باری که دعوایتان می شود، بر سر این است که دستمال توالت را از کدام طرف بگذارید. بعدها که خودم ازدواج کردم دیدم که حتی بر سر چیزهای کوچکتر و حتی مسخره‌تر هم می‌شود جنگ راه انداخت و هنر خوب زندگی کردن این است که جلوی این بحث و جدل گرفته شود و بگذاریم عشق همچنان موج بزند.

توجه شما را به چند مثال جلب می‌کنم
موضوعات زیر می‌تواند به راحتی زمینه دلخوری بین همسران‌ را ایجاد کند.‌ برای مثال: کفش های من در طبقه اول جا کفشی باشد یا تو؟! … دیشب چه‌ کسی بیشتر استراحت کرد؟!… چه کسی در خانه کمد و کشو بیشتری دارد؟!… چه کسی غیرمنطقی‌تر برخورد می کند؟!… «دیشب خونه مامانم اینا چرا انقدر خشک و نچسب بود؟»… و از این دست معضلات کودکانه‌طور که شاید در نگاه اول شوخی یا طنز به نظر برسد اما واقعیت دارد.

چه کنیم که زندگی‌مان گل و بلبل باشد؟
پیشنهادی که برایتان داریم این است که از همان ابتدای نامزدی برای مواقعی که حس می‌کنید بحث و جدلی در راه است، قانون تعیین کنید. شاید بگویید ما خیلی خوبیم و هیچ وقت بحثی نداریم. خیلی تفاهم داریم اما متاسفانه این شتری است که در خانه هر کسی می‌خوابد و باید فکر روز مبادا باشید. باید چاره اندیشی کنید و با توجه به اخلاق‌هایی که در خودتان سراغ دارید، قوانین متناسب وضع کنید تا بتوانید همواره به زندگی‌تان عشق تزریق کنید. سراسر نشاط باشید و حالش را ببرید.

قانون اول: توهین ممنوع
حتما این قانون رو مد نظر قرار بدهید. حتی اگر بین‌تان بحثی در گرفت، هیچ‌کدام از طرفین حق ندارد به دیگری توهین کند. ناسزا بگوید، جد و آباء طرف مقابل را به صف بکشد، به خانواده، اقوام و بستگانش چیزی بگوید. باید مودب باشد. طوری صحبت کند که فردا رویش بشود بازهم چشم در چشم بشود و بخواهد خوش و بش کند. نباید همه چیز را به آب بدهد.‌‌

قانون دوم: پنج دقیقه ای باشی
باید به صورت نوبتی صحبت کنید، یعنی هرکس پنج دقیقه زمان دارد صحبت کند و طرف مقابل اجازه ندارد بین صحبت های او‌ بپرد. می شود روی کاغذ مطالبی را که در زمان خود می خواهیم بگوییم‌ را یادداشت کنیم تا فراموش نکنیم. رعایت این قانون باعث می‌شود که همسران بتوانند همه‌ی حرف‌های خود را بزنند و دلخوری کمتر شود و حرف ناگفته‌ای باقی نماند

قانون سوم: هیچ و همیشه ممنوع
جملا
تی که با هیچ، اصلا یا همیشه آغاز می‌شوند، معمولا تمام واقعیت را نشان نمی‌دهند، بهتر است از آن ها استفاده نکنیم. برای مثال:« تو همیشه منو تو جمع ضایع میکنی… من اصلا برات مهم نیستم… هیچ‌ حواست به من نیست…. همیشه دیر میای خونه… همیشه دروغ می‌گی… اصلا درست بشو نیستی… هیچ وقت دیگه نمی تونم دوستت داشته باشم… اصلا محلم نمی ذاری….»
این جمله ها یا حرف های مشابه قضاوت های اشتباه و برخواسته از احساسی هستن که طرف مقابل رو عمیقا ناراحت می کنند و روحش جریحه دار میشود. حتی کسانی‌که خیلی دروغ می گوید هم «همیشه» دورغ نمی گویند، ما «حس می‌کنیم» که «شاید» حرف راست را‌ همیشه نمی گویند. یک جمله را می توان به هزار صورت گفت، که طرف مقابل رنجیده خاطر نشود. چرا که او همان کسی است که از بین تمام آدم های اطرافمان انتخاب کردیم و نباید تمام چیزهایی که بین‌مان هست را، با عصبانیت‌ از بین ببریم.


قانون چهارم: تهمت و قضاوت ممنون

نباید بر اساس اطلاعات کم رأی صادر کنیم. «تو خیلی با اون خانمه گفتی و خندیدی… چرا اینطوری نگاهش کردی… تو از بابایِ‌ من خوشت نمیاد… تو هیچ کاری رو‌ درست انجام نمیدی… تو آدم نمیشی… تو عوض بشو نیستی… منو باش به کی دل بستم…خیلی بی‌عرضه ای»
این حرف‌ها طوری بنیان زندگی را‌ خراب می‌کند که سرپا کردن آن سخت می‌شود. قرار بگذارید که در هر صورت احترام یکدیگر را حفظ کنید، برای هم‌ ارزش قائل باشید و از قضاوت بیهوده و هیجانی بپرهیزید.


حذف و اضافه قانون‌های دل‌ به خواه
قوانینی هستند که با توجه به شناختی که از هم دارید، می توانید حذف یا اضافه کنید که چند مورد از آنها نام برده می‌شوند: نصیحت تکراری، تذکر زیاد، سرزنش، منت ، مقایسه ، جروبحث زیاد، برچسب منفی زدن، پیشبینی منفی، گله وشکایت مداوم.
این موارد در هر رابطه ای وجود داشته باشند، همین الان باید فاتحه آن رابطه خوانده شوند. مخصوصا بین همسران نباید باشد.

این قوانین باید حتما از قبل مشخص شوند تا رعایت شوند.‌البته ممکن است کسانی باشند که به شخصه که بدون هیچ‌صحبتی و قراردادی، خود را ملزم به رعایت این ‌قوانین کرده باشند ، اما بازهم یادآوری آنها مهم است و چیزی از ارزش‌های همسران کم‌ نمی‌کند.
با رعایت این قوانین می توانیم به صورت مسالمت آمیز و حسنه بحث و گفتگو داشته باشیم، بدون اینکه از مشاجره خبری باشد.

پانوشت: این یادداشت رو برای فردانیوز نوشتم که تایید نشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.