چطور با بچه ها سفر بریم؟

چطور با بچه ها سفر بریم؟

فصل گرم تابستان از راه رسیده و نوبتی هم که باشد نوبت سفر است. سفرهای سیاحتی و شاید هم زیارتی. باید برویم و آب و هوایی عوض کنیم، تجدید روحیه کنیم و باز به سرکار برگردیم. رفتن به سفر مطمئناً خیلی هیجان انگیز است اما وقتی بچه‌هایمان کوچک هستند ، دو دل می‌شویم. آیا سفر با بچه‌ها خوب است؟! به زحمتش می ارزد یا نه؟! اصلاً می‌توانیم خوش بگذرانیم؟

سفر با بچه‌ها می‌تواند خوب باشد اگر آماده‌ی سفر با آنها باشیم. و شرایط و امکانات مناسب را مهیا کنیم.

چطور بار سفر ببندیم؟

هنگامی‌ که با خودرو شخصی سفر می‌رویم، بهتر است چمدان با خود نبریم. لباس‌ها را در ساک ورزشی،کوله پشتی و حتی کوله سربازی بگذاریم. جای کمتری در صندوق عقب می‌گیرد و لباس‌های بیشتری را در خود جا می‌دهد. می‌توانید هردست لباس را در یک زیپ کیپ قرار دهید که وقتی بلوز را پیدا کردید،چند ساعت به دنبال شلوارش نگردید. همه جوراب‌ها یا جوراب شلواری‌ها را در یک مشما بگذارید. مشماها را با رنگ‌های مختلف برای اعضای خانواده در نظر بگیرید که پیدا کردنش راحت باشد.

چطور وسیله جمع کنم

از چند روز قبل فهرست بنویسید و در یک روز همه چیز را جمع کنید. لباس‌هایی که میخواهید ببرید را بشویید تا خشک و آماده باشند. حتماً داروهایی مثل داروهای سرماخوردگی ، مولتی ویتامین‌ها،قطره آهن، داروی مسمومیت ، سوختگی‌، مسکن و‌کمک های اولیه برای خودتان و‌ فرزندتان همراه ببرید.

وسایل کوچک و مهمی مثل ناخن‌گیر و نخ و سوزن را فراموش نکنید.

صندوق عقب جا ندارد

سعی کنید از فضای صندوق عقب بیشترین استفاده را کنید. مثلا به جای اینکه لباسها را تا کنید، آنها را با بیشترین فشار ممکن لوله کنید. اینطور خیلی فضای کمتری اشغال می‌شود و البته لباسها چروک هم می‌شوند. شاید بهتر باشد لباس‌هایی که حتما باید صاف و صوف باشند رو کمتر تا کنیم تا کمتر چروک شوند و لباس‌های کثیف را خیلی محکم لوله کنیم. اینطور هم فضای ساک برای خریدهایی که در سفر می‌کنیم و سوغاتی‌ها باز شود
صندلی ماشین خیلی جاگیر است

صندلی ماشین خیلی مهم است. حتماً و حتماً فرزندتان را عادت دهید تا در صندلی بنشیند و کمربندش را ببندد. برای این موضوع می‌توانید جایزه مشخص کنید. جانِ کودکمان خیلی عزیز است. باید از او مراقبت کنیم.
بچه ها در ماشین خسته می‌شوند

فرزندمان می‌تواند در ماشین نقاشی بکشد، مثلا با رنگ های مخصوص شیشه،روی شیشه ماشین نقاشی بکشد،یا با مداد رنگی در دفترش نقاشی بکشد که البته نقاشی‌اش با تکان‌های ماشین کج و کوله می‌شود و احتمالاً جیغش در‌ می آید! خمیربازی برای زمانیکه در ماشین هستید خوب است. برای بچه ها، آهنگ‌هایی که دوست دارند را بگذارید و برای مواقع اضطراری چند بازی،کلیپ صوتی یا تصویری در گوشی‌تان داشته باشید. حتی اگر موافق استفاده از تلفن همراه برای کودکان نیستید.

اگر فرزندتان مدرسه رفته است،بازی های بیشتری می توانید انجام دهید، بیست سوالی، هوپ، طبق حروف الفبا و نوبتی حیوانات، کشورها،اسم‌ها را نام ببرید و بازی کنید. مشاعره اسامی، نام کشورها، شهرها و حیوانات داشته باشید یعنی مثلا اگر کسی گفت ایران، نفر بعد باید کشوری بگوید که با حرف ن آغاز شود.

یک کار دیگری که می‌شود انجام داد این است که در ساعاتی حرکت کنید که زمان خواب کودکتان است. اینطور احتمال اینکه بخوابند،خیلی بیشتر می‌شود.

به کودکم چه غذایی بدهم؟

سخت ترین قسمت سفر، سفر با بچه‌های شش ماه تا یک‌سال است که غذای مخصوص می‌خواهند. وگرنه بچه زیر شش ماه که غذایش همیشه خدمت مادرش آماده است و اگر شیرخشک بخورد هم تهیه اش فقط آبجوشیده‌ می‌خواهد. سریع و راحت. بچه های بزرگتر از یکسال هم هرچی خودمان خوردیم به او نیز می‌خورانیم!

برای کودکان بین شش ماه تا یکسال، در یکی دو روزی که در راه هستیم می‌توانیم از غذاهای آماده مثل سرلاک استفاده کنیم. سیب زمینی و هویج آبپز به همراه داشته باشیم و پوره درست کنیم. زرده تخم مرغ آبپز به کودک بدهیم. خلاصه هر طور شده سر و ته قضیه را هم بیاوریم تا به آبادی برسیم.

بچه را کجا ببرم دستشویی؟

اگر به تازگی کودک را از پوشک گرفته‌اید، کارتان سخت است. چون وقتی کودک می‌گوید دستشویی دارد تا لحظه اقدام،فقط چند ثانیه وقت دارید که سریع بزنید کنار و جلوی انفجار را بگیرید!

بهتر است خیلی صلح‌طلبانه وقتی به دستشویی رسیدید ،کودک را ببرید تا کارش را انجام دهد که نیاز نباشد وسط راه و در بیابان توقف کنید! و اگر هیچ راهی نبود و در میانه راه بودید حتی میتوانید کودک را پوشک کنید و بعد از آن، سریع پوشک را در بیاورید، یا می‌توانید یک لگن مخصوص کودک و بطری آب در ماشین داشته باشید.

برای بچه های کوچکتر هم همراه داشتن پوشک اضافه و دستمال مرطوب کفایت می‌کند.

شب کجا بخوابیم؟

بهتر است برنامه‌ریزی کنید که شب به چه شهرهایی می‌رسید و اگر امکانش هست از قبل مهمانسرا یا خانه معلم را رزرو کنید که راحت باشید البته اگر نخواهید شب در پارک چادر بزنید.
آخیش! به مقصد رسیدیم

تبریک می‌گوییم! شما پنجاه درصد سخت سفر را با موفقیت به اتمام رسانده اید. در مقصد مورد نظرتان برنامه‌های تفریحی متناسب با سن فرزندتان در نظر بگیرید، پارک، سینما ، باغ وحش و انواع تفریحات مفید. مثلاً اگر به مشهد رفته اید، موج‌های آبی، باغ وحش وکیل آباد، کوهسنگی، پارک مینیاتوری خیلی جذاب هستند. هم برای بچه ها و‌ هم برای بزرگترها.

سفر بی خطر

همه به سفر می‌رویم تا خوش‌بگذرانیم،پس باید بیشتر صبوری کنیم تا سفر به دهان ما و خانواده‌مان تلخ نشود. کمی از علایق خودمان بزنیم و به تفریح بچه‌‌ها توجه کنیم تا خاطرات خوشی در ذهنشان باقی بماند. سعی کنیم مهربان‌ترین و خوش اخلاق ترین حالت ممکن‌مان باشیم تا به معنی واقعی در سفر تجدید روحیهکرده باشیم و اگر غیر از این باشد، فقط و فقط خستگی سفر است که به تنمان می‌ماند.

پ ن: اینم برای فردانیوز نوشتم (اینجا)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.